Even geduld...

 
DE PAUZEAfrit 32, Tongeren
CONTACT:info@BZL12.be

BZLPuntensysteem uitgelegd

14/06/2021
puntensysteem

 

De verdeling van de tickets bij uitwedstrijden blijft het ‘boeiendste’ werk van een supportersclub. Het mag gezegd: de verdeling van de tickets is ook veruit het gevoeligste onderwerp!

Voor een uitwedstrijd worden er door de thuisploeg steeds een bepaald aantal tickets vrijgegeven aan de bezoekende ploeg. Het totaal aantal varieert en is niet voor elke wedstrijd constant.  Zo worden er in Charleroi bijvoorbeeld veel meer tickets gegeven aan de bezoekende ploeg dan pakweg in Anderlecht of Beerschot.

De ticketverdeling voor uitwedstrijden laat Club Brugge over aan de supportersfederatie. Enerzijds omdat er dan geen loketverkoop meer is (= geen rush om eerste te zijn en dus een eerlijkere verdeling), maar anderzijds ook omdat Club Brugge zo de verantwoordelijkheid doorschuift naar de federatie. En je weet, verantwoordelijkheid doorschuiven betekent ook de discussies doorschuiven, de organisatie doorschuiven, maar ook de eventuele kosten bij beschadigingen doorschuiven. Dit is misschien wat erg kort door de bocht, maar daar komt het toch wat op neer.

Nu dit in het beheer is van de federatie (=alle supportersclubs), wil de federatie natuurlijk ook exact weten wie allemaal mee gaat op verplaatsing. Zo krijg je steeds aangesloten leden mee en dus een hecht supportersgeheel die actief wil supporteren voor ‘onze ploeg’, zonder de intentie om keet te schoppen. Maar anderzijds weten ze bij eventuele problemen ook direct wie er buiten de lijntjes kleurt en bij welke supportersclub deze persoon is aangesloten, zodat ze op gepaste wijze een sanctie kunnen voorzien.

De tickets die de federatie per uitwedstrijd ter beschikking krijgt, worden volgens een bepaalde verdeelsleutel over de aangesloten supportersclubs verdeeld. Deze verdeelsleutel werd in het verleden vastgelegd afhankelijk van het aantal leden, abonnementen en vraag naar tickets, maar wordt jaarlijks herberekend afhankelijk van de aangevraagde en verkregen tickets op verplaatsingen.  De supportersclubs verdelen de tickets dan verder onder hun leden.

In het verleden had elke supportersclub zijn eigen systeem om de tickets binnen zijn supportersclub te verdelen, maar omdat dit zo verschillend was tussen de verschillende clubs, heeft de federatie besloten om een uniform systeem te ontwikkelen binnen alle supportersclubs.

Zo geef je je leden volledige transparantie in de verdeling van de uittickets en zo dus ook een beetje in de werking (eerlijkheid) van de supportersclub.  Elk aangesloten lid kan zijn puntentoekenning zelf opvolgen via zijn account op de site van de federatie en kan dus direct zien of hij zijn verdiende punten ook gekregen heeft en/of er bij de ticketverdeling geen andere namen gebruikt werden. Zo kunnen eventuele discussies direct worden weerlegd.

Als er genoeg tickets zijn, is er uiteraard nooit een probleem. Maar wat als er maar weinig tickets voorhanden zijn? Wat als de vraag naar tickets groter is dan het aanbod?  Hoe worden ze dan verdeeld? Hoe zit dit puntensysteem nu juist in elkaar?

 

Elke supportersclub heeft nu hetzelfde systeem en dezelfde puntentelling. De punten die verdiend zijn blijven steeds gebonden aan een lid, ongeacht bij welke supportersclub je aangesloten bent.

 

Bij wedstrijden met een beperkt aantal tickets (de vraag overtreft het aanbod), worden de tickets verdeeld volgens een ranking, ons opgelegd door de supportersfederatie en deze is voor alle erkende supportersclubs uniform. Het systeem berust op het principe van de trouwe ‘meereizende’ supporter. Ga je regelmatig wedstrijden live kijken, heb je voorrang op de personen die minder aanwezig zijn.

De regels hiervan zijn doorheen de jaren meermaals aangepast, telkens na goedkeuring door middel van een meerderheidsstelsel tussen alle erkende supportersclubs.  Het systeem zoals het er nu is, wordt binnen elke supportersclub uitgevoerd en biedt elk lid binnen de federatie een gelijke behandeling.

Wordt een ticket voor een uitwedstrijd niet aan jou toegekend, betekent dit gewoon dat er een lid binnen je eigen supportersclub hoger op de ranking staat en die dus het ticket toegewezen kreeg.

Puntentoekenning:

  • abonneehouders krijgen voor hun abonnement 20 punten (=1 punt per thuiswedstrijd).
  • per uitwedstrijd die je mee gaat, krijg je een aantal punten toegekend (waarde is afhankelijk van de wedstrijd en afhankelijk van de totale vraag en aanbod binnen de federatie).  Bij wedstrijden waar de vraag naar tickets immens hoog is tov het aanbod, wordt één punt toegekend, bij wedstrijden waar vraag en aanbod meer in evenwicht zijn, worden er meer punten toegekend, met een maximum van 5 punten.  Deze waarde is steeds terug te vinden op onze website bij de desbetreffende wedstrijdinfo doorheen het seizoen. Deze punten worden toegekend door de federatie (afhankelijk van de wedstrijd = 1, 3 of 5 punten)
  • Club ID-houders (zonder abo) zullen in de toekomst ook een puntentotaal krijgen, alleen wordt er binnen de federatie nog onderhandeld over het aantal punten. Het voorstel van Club Brugge was 10 punten, maar dit werd duidelijk afgekeurd door de supportersclubs wegens ‘teveel’ (verschil tov abonneehouder is te klein, aangezien een abonneehouder ook een Club ID heeft).

Er zijn 3 onafhankelijke puntenreeksen:

  • 1 ranking voor de Jupiler Pro League
  • 1 ranking voor de Europese wedstrijden (CL, EL)
  • 1 ranking voor de nationale bekerwedstrijden

De puntentoekenning bij de Europese wedstrijden en de bekerwedstrijden lopen gelijkaardig als die van de JPL, met uitzondering dat een thuiswedstrijd hier geen extra punten opbrengt. Enkel de uitwedstrijden leveren hier punten op (dit puntenaantal wordt opnieuw toegekend op basis van vraag en aanbod binnen de federatie).

De 3 puntenrankings staan los van elkaar.

De ranking van de JPL loopt over 3 seizoenen (puntentotaal verworven gedurende de laatste drie seizoenen),

die van de Europese wedstrijden en de bekerwedstrijden loopt over 5 seizoenen.

Deze puntenranking is van start gegaan in het seizoen 2015-2016, zowel voor competitie, Europees als beker.

Leden behouden hun puntentotaal, ongeacht in welke erkende supportersclub ze zitten, aangezien dit systeem uniform is binnen de gehele supportersfederatie.

Let wel, punten worden enkel behouden van de laatste 3 seizoenen (JPL) of 5 seizoenen (Europees of beker).

Door de coronapandemie is het seizoen 2020-2021 uitgesloten van alle rankings.  Dit seizoen wordt als onbestaande beschouwd, zowel voor de punten voor de abonnees als de punten voor de uitwedstrijden (er zijn er geen geweest).

 

Wat verandert er in het seizoen 2021-2022?  Met welke punten start ik het seizoen 2021-2022?

 

Jupiler Pro League

Het puntensysteem van de JPL (competitie) loopt over 3 seizoenen:

seizoen 2018-2019:

  • punten voor thuiswedstrijden voor abonneehouders (=20 punten)
  • punten voor de uitwedstrijden (=20 uitwedstrijden)

seizoen 2019-2020:

  • punten voor thuiswedstrijden voor abonneehouders (=20 punten)
  • punten voor de uitwedstrijden (=14 uitwedstrijden)

seizoen 2020-2021:

seizoen als onbestaande beschouwd –> geen punten

seizoen 2021-2022:

  • punten voor thuiswedstrijden voor abonneehouders (=20 punten)
  • punten voor de uitwedstrijden (=wordt opgebouwd naarmate het seizoen vordert)

Vermits seizoen 2020-2021 niet meegeteld wordt, blijft seizoen 2018-2019 nog meetellen in het totaal.

Het puntentotaal per lid verworven gedurende seizoen 2017-2018 werd onlangs dus verwijderd (deze tellen niet meer mee), waardoor je puntentotaal en dus ook je ranking er vandaag anders uitziet !

Ter verduidelijking: de looptijd van drie seizoenen is dus enkel geldig naarmate de play-offs eraan komen, in het begin van het seizoen heb je dus enkel een totaal van de afgelopen twee seizoenen + de abonnementswaarde van het huidige seizoen.

Je kan je ranking steeds zelf raadplegen op je SF-account op de website van de supportersfederatie.

 

Beker van België

Het puntensysteem van de bekercompetitie loopt over 5 seizoenen:

de punten van de uitwedstrijden in de bekercompetitie van de seizoenen 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020 + de punten van de uitwedstrijden die opgebouwd worden in het seizoen 2021-2022.

Net als bij de JPL, wordt het seizoen 2020-2021 als onbestaande beschouwd door de coronapandemie.

Ter verduidelijking:  Punten voor de bekerranking kan je enkel verdienen door het bijwonen van uitwedstrijden in de bekercompetitie tot en met de halve finale!

Voor de thuiswedstrijden in de bekercompetitie EN de bekerfinale worden GEEN punten toegekend !!!

Tickets voor de bekerfinale kan je immers enkel krijgen indien je in het bezit bent van een competitie-abonnement voor dat huidige seizoen.

 

Europese competitie

Het puntensysteem van de Europese competitie loopt eveneens over 5 seizoenen:

de punten van de uitwedstrijden in de uefa-competitie van de seizoenen 2016-2017, 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020 + de punten van de uitwedstrijden die opgebouwd worden in het seizoen 2021-2022.

Net als bij de JPL en de beker, wordt ook hier het seizoen 2020-2021 als onbestaande beschouwd door de coronapandemie.

Ter verduidelijking:  Punten voor de Europese ranking kan je enkel verdienen door het bijwonen van Europese uitwedstrijden!

Voor de Europese thuiswedstrijden worden GEEN punten toegekend !!!

 

Belangrijke opmerking

Voor de drie rankings geldt steeds:  punten kunnen enkel behaald worden door effectieve deelname aan uitwedstrijden!

Het bestellen van een ticket voor een uitwedstrijd gevolgd door niet aanwezigheid op deze uitwedstrijd, leidt automatisch tot annulatie van de ontvangen punten voor deze uitwedstrijd. Ontvangen punten worden immers pas definitief na de wedstrijd zelf, dus bij effectieve aanwezigheid.

Kan je door een of andere reden niet meegaan, wordt je ticket eventueel doorgegeven aan de eerstkomende reserve, die dan uiteraard ook de punten zal ontvangen.  De naamswijzigingen worden na de betreffende wedstrijd doorgegeven aan de federatie zodat de punten eveneens aangepast kunnen worden.

Een ticket reserveren enkel voor de puntentelling, lukt je dus niet.

 

 

 

OVER BZL

Blauw-Zwart Limburg (roepnaam BZL) is een erkende supportersclub van Club Brugge KV. Binnen de overkoepelende supportersfederatie zijn wij supportersclub Tongeren, met aansluitingsnummer 12. BZL legt busreizen in naar zowel thuis- als uitwedstrijden van Club Brugge KV.

© copyright BZL12. Alle rechten voorbehouden.