De verdeling van de tickets bij uitwedstrijden blijft het ‘boeiendste’ werk van een supportersclub. Het mag gezegd: de verdeling van de tickets is ook veruit het gevoeligste onderwerp!
Voor een uitwedstrijd worden er door de thuisploeg steeds een bepaald aantal tickets vrijgegeven aan de bezoekende ploeg. Het totaal aantal varieert en is niet voor elke wedstrijd constant. Zo worden er in Charleroi bijvoorbeeld veel meer tickets gegeven aan de bezoekende ploeg dan pakweg in Anderlecht of Beerschot.
De ticketverdeling voor uitwedstrijden laat Club Brugge over aan de supportersfederatie. Enerzijds omdat er dan geen loketverkoop meer is (= geen rush om eerste te zijn en dus een eerlijkere verdeling), maar anderzijds ook omdat Club Brugge zo de verantwoordelijkheid doorschuift naar de federatie. En je weet, verantwoordelijkheid doorschuiven betekent ook de discussies doorschuiven, de organisatie doorschuiven, maar ook de eventuele kosten bij beschadigingen doorschuiven. Dit is misschien wat erg kort door de bocht, maar daar komt het toch wat op neer.
Nu dit in het beheer is van de federatie (=alle supportersclubs), wil de federatie natuurlijk ook exact weten wie allemaal mee gaat op verplaatsing. Zo krijg je steeds aangesloten leden mee en dus een hecht supportersgeheel die actief wil supporteren voor ‘onze ploeg’, zonder de intentie om keet te schoppen. Maar anderzijds weten ze bij eventuele problemen ook direct wie er buiten de lijntjes kleurt en bij welke supportersclub deze persoon is aangesloten, zodat ze op gepaste wijze een sanctie kunnen voorzien.
De tickets die de federatie per uitwedstrijd ter beschikking krijgt, worden volgens een bepaalde verdeelsleutel over de aangesloten supportersclubs verdeeld. Deze verdeelsleutel werd in het verleden vastgelegd afhankelijk van het aantal leden, abonnementen en vraag naar tickets, maar wordt jaarlijks herberekend afhankelijk van de aangevraagde en verkregen tickets op verplaatsingen. De supportersclubs verdelen de tickets dan verder onder hun leden.
In het verleden had elke supportersclub zijn eigen systeem om de tickets binnen zijn supportersclub te verdelen, maar omdat dit zo verschillend was tussen de verschillende clubs, heeft de federatie besloten om een uniform systeem te ontwikkelen binnen alle supportersclubs.
Zo geef je je leden volledige transparantie in de verdeling van de uittickets en zo dus ook een beetje in de werking (eerlijkheid) van de supportersclub. Elk aangesloten lid kan zijn puntentoekenning zelf opvolgen via zijn account op de site van de federatie en kan dus direct zien of hij zijn verdiende punten ook gekregen heeft en/of er bij de ticketverdeling geen andere namen gebruikt werden. Zo kunnen eventuele discussies direct worden weerlegd.
Als er genoeg tickets zijn, is er uiteraard nooit een probleem. Maar wat als er maar weinig tickets voorhanden zijn? Wat als de vraag naar tickets groter is dan het aanbod? Hoe worden ze dan verdeeld? Hoe zit dit puntensysteem nu juist in elkaar?
Elke supportersclub heeft nu hetzelfde systeem en dezelfde puntentelling. De punten die verdiend zijn blijven steeds gebonden aan een lid, ongeacht bij welke supportersclub je aangesloten bent.
Bij wedstrijden met een beperkt aantal tickets (de vraag overtreft het aanbod), worden de tickets verdeeld volgens een ranking, ons opgelegd door de supportersfederatie en deze is voor alle erkende supportersclubs uniform. Het systeem berust op het principe van de trouwe ‘meereizende’ supporter. Ga je regelmatig wedstrijden live kijken, heb je voorrang op de personen die minder aanwezig zijn.
De regels hiervan zijn doorheen de jaren meermaals aangepast, telkens na goedkeuring door middel van een meerderheidsstelsel tussen alle erkende supportersclubs. Het systeem zoals het er nu is, wordt binnen elke supportersclub uitgevoerd en biedt elk lid binnen de federatie een gelijke behandeling.
Wordt een ticket voor een uitwedstrijd niet aan jou toegekend, betekent dit gewoon dat er een lid binnen je eigen supportersclub hoger op de ranking staat en die dus het ticket toegewezen kreeg.
Puntentoekenning:
- Abonneehouders krijgen voor hun abonnement 25 punten. Actieve Club ID houders zonder abonnement krijgen 10 punten.
Dit is nieuw vanaf het seizoen 2022-2023. Vorige seizoenen kregen abonneehouders nog 20 punten (=1 punt per thuiswedstrijd) en ClubID-houders geen punten.
- Per uitwedstrijd die je mee gaat, krijg je een aantal punten toegekend (waarde is afhankelijk van de wedstrijd en afhankelijk van de totale vraag en aanbod binnen de federatie). Bij wedstrijden waar de vraag naar tickets immens hoog is tov het aanbod, wordt één punt toegekend, bij wedstrijden waar vraag en aanbod meer in evenwicht zijn, worden er meer punten toegekend, met een maximum van 5 punten. Deze waarde is steeds terug te vinden op onze website bij de desbetreffende wedstrijdinfo doorheen het seizoen. Deze punten worden toegekend door de federatie (afhankelijk van de wedstrijd = 1, 3 of 5 punten). De punten worden pas bekend gemaakt door de federatie nà de betreffende wedstrijd gespeeld is.
Er zijn 3 onafhankelijke puntenreeksen:
- 1 ranking voor de Jupiler Pro League
- 1 ranking voor de Europese wedstrijden (CL, EL of CoL)
- 1 ranking voor de nationale bekerwedstrijden
De puntentoekenning bij de Europese wedstrijden en de bekerwedstrijden lopen gelijkaardig als die van de JPL, met uitzondering dat een thuiswedstrijd hier geen extra punten opbrengt. Enkel de uitwedstrijden leveren hier punten op (dit puntenaantal wordt opnieuw toegekend op basis van vraag en aanbod binnen de federatie).
De 3 puntenrankings staan los van elkaar.
De ranking van de JPL loopt over 3 seizoenen (puntentotaal verworven gedurende de laatste drie seizoenen),
die van de Europese wedstrijden en de bekerwedstrijden loopt over 5 seizoenen (laatste vijf seizoenen).
Deze puntenranking is van start gegaan in het seizoen 2015-2016, zowel voor competitie, Europees als beker.
Leden behouden hun puntentotaal, ongeacht in welke erkende supportersclub ze zitten, aangezien dit systeem uniform is binnen de gehele supportersfederatie.
Let wel, punten worden enkel behouden van de laatste 3 seizoenen (JPL) of 5 seizoenen (Europees of beker).
Door de coronapandemie is het seizoen 2020-2021 uitgesloten van alle rankings. Dit seizoen wordt als onbestaande beschouwd, zowel voor de punten voor de abonnees als de punten voor de uitwedstrijden (er zijn er geen geweest).
Wat verandert er in het seizoen 2023-2024? Met welke punten start ik het seizoen 2023-2024?
Jupiler Pro League
Het puntensysteem van de JPL (competitie) loopt over 3 seizoenen:
seizoen 2021-2022:
- punten voor thuiswedstrijden voor abonneehouders (=20 punten)
- punten voor de uitwedstrijden (=12 uitwedstrijden waar bezoekers toegelaten werden: Charleroi, Anderlecht, Antwerp, STVV, Mechelen, Genk, Eupen, Seraing, Oostende, Anderlecht, Union en Antwerp)
- 7 uitwedstrijden tellen niet mee wegens pandemie (geen bezoekers toegelaten): Union, Zulte, Gent, OHL, Cercle, Standard en Kortrijk
- 1 uitwedstrijd telt niet mee wegens opgelegde sanctie aan de thuisploeg: Beerschot
seizoen 2022-2023:
- punten voor thuiswedstrijden voor abonneehouders (=25 punten) of punten voor ClubID-houders zonder abonnement (= 10 punten)
- punten voor de uitwedstrijden (= 20 uitwedstrijden)
seizoen 2023-2024:
- punten voor thuiswedstrijden voor abonneehouders (=25 punten) of punten voor ClubID-houders zonder abonnement (= 10 punten)
- punten voor de uitwedstrijden (= wordt opgebouwd naarmate het seizoen vordert)
Het puntentotaal per lid verworven gedurende seizoen 2019-2020 werd onlangs dus verwijderd (deze tellen niet meer mee), waardoor je puntentotaal en dus ook je ranking er vandaag anders uitziet ! Waarom 2019-2020 en niet 2020-2021? Omdat door de coronapandemie het seizoen 2020-2021 als onbestaande beschouwd werd, hebben de punten van het seizoen ervoor (2019-2020) eenmalig meegeteld om aan 3 seizoenen te komen. Er vallen nu dus ineens 2 seizoenen weg.
Ter verduidelijking: de looptijd van drie seizoenen is dus enkel geldig naarmate de play-offs eraan komen, in het begin van het seizoen heb je dus enkel een totaal van de afgelopen twee seizoenen + de abonnementswaarde van het huidige seizoen.
Je kan je ranking steeds zelf raadplegen op je SF-account op de website van de supportersfederatie.
Beker van België
Het puntensysteem van de bekercompetitie loopt over 5 seizoenen:
de punten van de uitwedstrijden in de bekercompetitie van de seizoenen 2018-2019, 2019-2020, 2021-2022, 2022-2023 + de punten van de uitwedstrijden die opgebouwd worden in het seizoen 2023-2024.
Net als bij de JPL, wordt het seizoen 2020-2021 als onbestaande beschouwd door de coronapandemie en telt dit geheel niet mee met het totaal.
Vermits seizoen 2020-2021 niet meegeteld wordt, blijft seizoen 2018-2019 nog meetellen in het totaal.
Het puntentotaal per lid verworven gedurende seizoen 2017-2018 werd onlangs dus verwijderd (deze tellen niet meer mee), waardoor je puntentotaal en dus ook je ranking er vandaag anders uitziet !
Ter verduidelijking: Punten voor de bekerranking kan je enkel verdienen door het bijwonen van uitwedstrijden in de bekercompetitie tot en met de halve finale!
Voor de thuiswedstrijden in de bekercompetitie EN de bekerfinale worden GEEN punten toegekend !!!
Tickets voor de bekerfinale kan je immers enkel krijgen indien je in het bezit bent van een competitie-abonnement (voorrang) of ClubID voor dat huidige seizoen.
seizoen 2018-2019:
- punten voor de uitwedstrijden (=1 uitwedstrijd: Deinze)
seizoen 2019-2020:
- punten voor de uitwedstrijden (=4 uitwedstrijden: Franc-Borains, Oostende, Anderlecht, Zulte)
seizoen 2020-2021:
seizoen als onbestaande beschouwd (pandemie) –> geen punten –> seizoen telt niet mee in puntenranking
seizoen 2021-2022:
- punten voor de uitwedstrijden (=2 uitwedstrijden: Genk en Gent)
seizoen 2022-2023:
- punten voor de uitwedstrijden (=1 uitwedstrijd: Patro Eisden)
seizoen 2023-2024:
- punten voor uitwedstrijden (=wordt opgebouwd naarmate het seizoen vordert)
Europese competitie
Het puntensysteem van de Europese competitie loopt eveneens over 5 seizoenen:
de punten van de uitwedstrijden in de uefa-competitie van de seizoenen 2018-2019, 2019-2020, 2021-2022, 2022-2023 + de punten van de uitwedstrijden die opgebouwd worden in het seizoen 2023-2024.
Net als bij de JPL en de beker, wordt ook hier het seizoen 2020-2021 als onbestaande beschouwd door de coronapandemie. Vermits seizoen 2020-2021 niet meegeteld wordt, blijft seizoen 2018-2019 nog meetellen in het totaal.
Het puntentotaal per lid verworven gedurende seizoen 2017-2018 werd onlangs dus verwijderd (deze tellen niet meer mee), waardoor je puntentotaal en dus ook je ranking er vandaag anders uitziet !
Ter verduidelijking: Punten voor de Europese ranking kan je enkel verdienen door het bijwonen van Europese uitwedstrijden!
Voor de Europese thuiswedstrijden worden GEEN punten toegekend !!!
Hoe worden de punten toegekend? (geldig vanaf seizoen 2023-2024)
- 1 punt : tegenstander komt uit land van Europese Unie en alle tickets zijn bij afsluiten inschrijving opgenomen
- 3 punten : tegenstander komt uit land van Europese Unie en bij afsluiten inschrijving zijn er aantal tickets op overschot
- 5 punten : tegenstander komt uit land van buiten de Europese Unie (zoals VK, Zwitserland, Israël, Oekraïne, …)
seizoen 2018-2019:
- punten voor de uitwedstrijden (=4 uitwedstrijden: Atlético Madrid, AS Monaco, Dortmund en RB Salzburg)
seizoen 2019-2020:
- punten voor de uitwedstrijden (=6 uitwedstrijden: Dynamo Kiev, LASK Linz, Real Madrid, PSG, Galatasaray en Manchester United)
seizoen 2020-2021:
seizoen als onbestaande beschouwd (pandemie) –> geen punten –> seizoen telt niet mee in puntenranking
seizoen 2021-2022:
- punten voor de uitwedstrijden (=3 uitwedstrijden: Manchester City, PSG en RB Leipzig)
seizoen 2022-2023:
- punten voor uitwedstrijden (=4 uitwedstrijden: FC Porto, Atlético Madrid, Bayer 04 Leverkusen en SL Benfica)
seizoen 2023-2024:
- punten voor de uitwedstrijden (= wordt opgebouwd naarmate het seizoen vordert)
Belangrijke opmerking
Voor de drie rankings geldt steeds: punten kunnen enkel behaald worden door effectieve deelname aan uitwedstrijden!
Het bestellen van een ticket voor een uitwedstrijd gevolgd door niet aanwezigheid op deze uitwedstrijd, leidt automatisch tot annulatie van de ontvangen punten voor deze uitwedstrijd. Ontvangen punten worden immers pas definitief na de wedstrijd zelf, dus bij effectieve aanwezigheid.
Kan je door een of andere reden niet meegaan, wordt je ticket eventueel doorgegeven aan de eerstkomende reserve, die dan uiteraard ook de punten zal ontvangen. De naamswijzigingen worden na de betreffende wedstrijd doorgegeven aan de federatie zodat de punten eveneens aangepast kunnen worden.
Een ticket reserveren enkel voor de puntentelling, lukt je dus niet.